مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : آزاد-تهران مركز
تاریخ دفاع : 1394/05/04
اساتید راهنما : دكتر حيدر اميران
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های علی رضا صیاد سرابستانی
نوآوری به عنوان مسأله ای مهم برای افراد، نهادها و روی هم رفته، برای همه جوامع به دلیل ارتباط آن با انعطاف پذیری و تولید به ویژه در محیط های پیچیده و پر رقابت کنونی بسیار مهم و اساسی است. سازمان هایی که مدیریت دانش را در قابلیت اصلی خود مستقر کردند تفاوت چشمگیری نسبت به سایر سازمان ها دارند از جمله این تغییرات، سرعت فرآیندها، شناسایی و سازگاری با تغییرات، رشد دارایی های فکری و مزیت رقابتی پایدار از طریق خلاقیت مستمر است. از سویی, سازمانها برای اینکه بتوانند به بقای خود ادامه دهند سرعت یادگیری شان باید بیشتر از درجه تغییرات محیطی باشد و این امر اهمیت یادگیری سازمانی را بیشتر نمایان می سازد. علاوه بر این، رقابت از یکسو و کمبود منابع و تغییرات مداوم از سوی دیگر، سازمان ها را با شرایط پیچیده ای روبه رو می کند که نیاز به استراتژی و برنامه بلند مدت را بیش از پیش یادآور می شود. برای دستیابی به این مهم جهت گیری کارآفرینانه که سازمانها بتوانند با شناسایی و بهره گیری از فرصت ها و پذیرش مخاطرات و بسیج منابع، خود را پیوسته با دنیای جدید هماهنگ و سازگار کنند و همچنين، جهت گیری فناوری که به صورت برجسته ای بر اقتباس فناوری های جدید برای نوسازی قابلیت ها و کاربردها جهت نوآوری سازمانی تمرکز می کند؛ ضروری به نظر می رسد. بر این اساس, هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استراتژی ها، فناوری ها و یادگیری سازمانی بر نوآوری سازمانی در سازمان های IT مطالعه موردی سازمان فناوری اطلاعات به روش مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان سازمان فناوری اطلاعات ایران بودند که تعداد آن ها 400 نفر می باشد. 196 نفر از آن ها با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. آنان به پرسشنامه های جهت گیری فناوری، جهت گیری کارآفرینانه، یادگیری سازمانی، استفاده از سیستم مدیریت دانش و نوآوری سازمانی پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی، تحلیل تأییدی و مدل معادلات ساختاری با نرم افزار SPSS و SMARTPLS استفاده شد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که ضريب تاثير جهت گیری کارآفرینانه بر استفاده از سیستم مدیریت دانش و یادگیری سازمانی مثبت و معني دار است. ضريب تاثير جهت گیری فناوری بر استفاده از سیستم مدیریت دانش و یادگیری سازمانی مثبت و معني دار است. ضريب تاثير استفاده از سیستم مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی مثبت و معني دار است. ضريب تاثير یادگیری سازمانی بر نوآوری سازمانی مثبت و معني دار است. در مجموع یافته ها بر نقش جهت گیری فناوری، جهت گیری کارآفرینانه، استفاده از سیستم مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در نوآوری سازمانی در سازمان مورد مطالعه تأکید دارند.